Widoczność kanałów komunikacji w firmie – czy to ważne?
Widoczność kanałów komunikacji dla sygnalistów w firmie – czy to ważne?
Obowiązek wdrożenia wewnętrznych kanałów komunikacji dla zgłoszeń o naruszeniach prawa zostanie już niedługo nałożony na wszystkie przedsiębiorstwa zatrudniające przynajmniej 250 osób.
Dodatkowo zostaną uruchomione urzędowe kanały komunikacji, z których będzie mógł skorzystać pracownik każdej firmy. Taka sytuacja sprawia, że nawet mniejsze organizacje mogą wiele zyskać dzięki wprowadzeniu własnego systemu komunikacji dla sygnalistów.
Stworzenie systemu to jedno, trzeba przede wszystkim przekonać pracowników, by chcieli z niego, w razie potrzeby, korzystać. Dlaczego to ważne?
👉 Zgłoszenie poprzez urzędowy kanał komunikacji nie daje firmie żadnej szansy reakcji – zapewne zostanie przeprowadzona kontrola. Natomiast przyjmowanie i reagowanie na zgłoszenia w przedsiębiorstwie umożliwia rozwiązanie wielu problemów czy nieścisłości wewnątrz organizacji bez ingerencji zewnętrznej.
👉 Widoczność wewnętrznych kanałów komunikacji ma kluczowe znaczenie dla przekonania pracowników, aby skorzystali z tych – a nie zewnętrznych – kanałów komunikacji. Warto wysłać maila do pracowników ze szczegółowymi informacjami na ten temat i dodatkowo rozwiesić plakaty w biurze. Dobrym pomysłem może być użycie naklejek w widocznych miejscach, np. obok ekspresu/automatu z kawą.
Zadbajmy też o różnorodność kanałów komunikacji – by były łatwo dostępne zarówno dla osób pracujących w biurze, jak i zdalnie, a w przedsiębiorstwach produkcyjnych – dla pracowników o różnych profilach.