Kanały komunikacji dla sygnalisty – infolinia
Wybór kanałów komunikacji dla sygnalisty powinien zawsze być zgodny z profilem pracowników danego przedsiębiorstwa. Dobór niewłaściwych kanałów może spowodować, że pracownicy nie zdecydują się na zgłoszenie nieprawidłowości w ten sposób. Takie zachowanie będzie działało na niekorzyść pracodawcy.
☎ Infolinia jest jednym z najbardziej tradycyjnych kanałów komunikacji dla sygnalistów. Jest to kanał, który powinien działać nie tylko w godzinach otwarcia przedsiębiorstwa, ponieważ sygnaliści mogą zgłaszać nieprawidłowości po godzinach pracy. Mają wtedy poczucie, że nikt ze współpracowników nie podsłucha ich rozmowy, dzięki czemu ich zgłoszenie będzie poufne. Możliwość dokonania zgłoszenia po godzinach pracy jest również kluczowa dla pracowników, którzy nie mogą oddalać się od stanowisk pracy (np. większość stanowisk produkcyjnych, kasjerzy, pracownicy call center). Doświadczenie pokazuje, że infolinia należy do kanałów, które będą preferowane przez osoby starsze oraz osoby, które mogą mieć mniejsze umiejętności w posługiwaniu się elektronicznymi kanałami zgłoszeń lub preferować ten rodzaj kontaktu ze względu na możliwość dokładnego opowiedzenia o sytuacji. Kanał ten jest również wybierany przez osoby, które nie mają zaufania do zgłoszeń elektronicznych.
Należy wziąć pod uwagę osoby z niepełnosprawnościami, jeśli takie pracują w firmie. Infolinia będzie doskonałym rozwiązaniem dla pracowników, którzy nie mogą obsługiwać elektronicznych kanałów komunikacji.
Istnieją dwa typy infolinii. Infolinia obsługiwana przez operatora pozwala na bezpośredni kontakt z sygnalistą oraz uzyskanie dodatkowych informacji podczas rozmowy. Minusem takiego rozwiązania jest fakt, że niektórzy sygnaliści czują się onieśmieleni faktem rozmowy z operatorem, co może spowodować, że zrezygnują z przekazania zgłoszenia. Infolinia automatyczna pozwala na pozostawienie wiadomości bez stresu wywołanego przez konieczność rozmowy z operatorem, lecz nie umożliwia kontaktu zwrotnego z sygnalistą, jeśli ten nie pozostawi swoich danych kontaktowych.