Wizerunek sygnalisty – jak go zmienić?
Lata komunizmu w Polsce sprawiły, że jakakolwiek forma zgłaszania nieprawidłowości (zarówno w życiu prywatnym, jak i w miejscu pracy) kojarzona jest z donosicielstwem.
Osoba przekazująca informacje dotyczące współpracowników nazywana jest często „kapusiem”. Już dzieci w przedszkolu uczone są, że nieładnie być skarżypytą.
Jak więc zmienić spojrzenie na osobę sygnalisty i sprawić, by osoby zgłaszające nieprawidłowości pozbyły się lęku przed ostracyzmem w miejscu pracy?
➡️ Podstawą jest komunikacja wewnętrzna w firmie. Wewnętrzne kampanie informacyjne dotyczące wizerunku sygnalisty – jako osoby dokonującej zgłoszenia w celu wyeliminowania nadużyć i naruszeń prawa – będą bardzo ważne, aby przekonać pracowników do skorzystania z wewnętrznych kanałów komunikacji.
➡️ Dużą rolę odgrywa również prezentacja kanałów komunikacji dla sygnalistów jako narzędzi służących komunikacji, przynoszących korzyści organizacji i wszystkim pracownikom, pomagając w zapewnieniu bezpiecznych i wolnych od naruszeń prawa warunków pracy.
Nawet wachlarz najnowocześniejszych kanałów komunikacji nie pomoże nam, gdy pracownicy nie będą świadomi jego istnienia oraz możliwości. Wszyscy pracownicy przedsiębiorstwa powinni znać możliwości zgłaszania naruszeń, wiedzieć o ochronie, jaka obejmie sygnalistów oraz uzyskać zapewnienie o poufności tożsamości osoby zgłaszającej.
Przynajmniej do czasu, gdy będziemy mieli pewność, że pozytywny wizerunek sygnalisty został utrwalony wśród pracowników organizacji, rekomendujemy udostępnienie choć jednego kanału do zgłoszeń anonimowych.