Dlaczego kontrola L4 nie powinna zniechęcać pracowników do pracodawcy?
Eksperci badający obecną sytuację na rynku pracy są zdania, że gospodarka na tyle przyśpieszyła, że funkcjonuje dziś tzw. „rynek pracownika”, zaś w wiek produkcyjny wkroczyło „Pokolenie Z”. „Pokolenie Z” to osoby, które poszukując pracy mogą przebierać w ofertach i je selekcjonować, a wpływ na to ma spadające bezrobocie. Rynek zasypywany jest ogłoszeniami co powoduje, że ofert jest więcej niż samych zainteresowanych.
Kluczem do utrzymania dobrej kondycji firmy na dzień dzisiejszy jest zadbanie przez pracodawców o równowagę między życiem zawodowym i prywatnym pracowników, oraz troska o ich dobre samopoczucie. Aż 54% firm na polskim rynku ma na uwadze zdrowie i dobrą kondycję zatrudnianych u siebie osób. O dobre samopoczucie najlepiej dbają duże firmy, zatrudniające powyżej 250 osób. Ok. 79% z nich ma w swojej ofercie szeroką gamę benefitów np. dofinansowania do sportu, kultury i zdrowia. Aby utrzymać i zatrudniać najlepszych muszą w sposób odpowiedzialny zadbać o zdrowie i dobrą kondycję swoich pracowników, ponieważ od tego zależy wydajność firmy oraz stopnień ich zaangażowania pracowniczego.
Nasze programy minimalizacji absencji chorobowej to nie tylko kontrola zwolnień lekarskich. Samo słowo ”kontrola” nie wyzwala przyjemnego skojarzenia, a tak naprawdę w potocznym rozumieniu to tylko i wyłącznie sprawdzenie, czy wszystko dzieje się z ustalonym wzorcem. Dobrze zaplanowana i przeprowadzona kontrola przynosi wiele korzyści wszystkim stronom w niej uczestniczącym.
Z naszego punktu widzenia kontrole nie tylko przynoszą korzyści pracodawcom, ale również pracownikom. Nasze wizyty są dobrą okazją dla pracowników do przekazania nam informacji na temat czynników chorobotwórczych w miejscu pracy, problemów komunikacyjnych czy innych informacji na istotny dla nich temat. Z naszego doświadczenia wiemy, że uzyskujemy informacje, które pracownikowi ciężko jest przekazać pracodawcy, lub nie docierały one do osób decyzyjnych, z powodu braku odpowiednich kanałów komunikacji. Dane takie są przez nas analizowane i przekazywane w cyklicznych raportach pracodawcy. Firmy świadome potencjału swojego zespołu z entuzjazmem wdrażają programy naprawcze, skierowane na problemy zgłaszane przez swoich pracowników. Dzięki takim działaniom, możliwe jest zaadresowanie konkretnego problemu w odniesieniu do odpowiedniej grupy pracowników.
Qualitime kładzie szczególny nacisk na komunikację z pracownikami. Upewniamy się, czy znane są im ich prawa i obowiązki podczas zwolnienia lekarskiego. Prowadzimy również infolinię dla pracowników, gdzie mogą uzyskać od nas dodatkowe informacje oraz wyjaśnić wątpliwości związane z kontrolą. Nasz wyszkolony zespół w sposób etyczny i przyjazdy przeprowadza kontrole tak, aby zapewnić komfort choremu pracownikowi.
Na pierwszy rzut oka kontrola mogłaby zniechęcać pracowników do pracodawcy, jednak jest to standardowe uprawnienie pracodawcy, z którego może skorzystać – tak jak każde inne. Etyczna i przyjazna kontrola zwolnienia lekarskiego niesie ze sobą korzyści oraz poprawę warunków pracy dla pracownika, pod warunkiem, że korzysta z prawa do zwolnienia w sposób zgodny z prawem.
Zespół Qualitime